![]() |
![]() |
|
|
||
BÅTLAGET
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
BÅTBYGGING I VIKINGTIDA.Den norske båtbyggertradisjonen har solide røtter helt tilbake
til steinalderen og bronsealderen. Når en båt er klinket brukes
fortsatt uttrykket hud Den første trebåten var trestammebåten. Bredden på stokken begrenset størrelsen. Det neste skrittet var å feste et tilhugget bord på hver side for å øke bredden. Etter hvert utspilte ttrestammen sin rolle som båt, men den ble bunnstokken da man begynte å klinkbygge båtene.
Båtene i eldre jernalder var klinkbygd og ble drevet fram med årer. Skrogformen gir liten stabilitet. Det er ingen detaljer som forteller at seilet var i bruk. Med skipsfunnene fra yngre jernalder eller vikingtid kan forkerne se en betydelig
utvikling. Kvalsundskipet fra Sunnmøre skriver seg fra ca. 600. Det er
et rendyrket skip for roing. Gokstadskipet blir noenganger karakterisert som
en fullkommen løsning når et skip både skal ros og seiles.
Nå har vi kommet til ca. 850. Eik var det materialet som dominerte båtbyggingen på denne tida,
men i Norge ble også furu og gran benyttet. En eikestokk til kjølen
på Gokstadskipet (18 meter) ville være vanskelig å finne idag.
Stokkene ble kløyvd med øks og kiler. Ved denne kløvingsteknikken
kunne de lage kanskje 20 plank med 30 cm. bredd utav et tre med en diameter
på en meter. De delene som skulle bli stevner eller spant ble funnet i
skoigen som krokvokste greiner elle røtter. |
||
Media - Linker - Kontakt oss - Kreditt - © copyright |